Blogger Tips and TricksLatest Tips And TricksBlogger Tricks

Wednesday 21 May 2014

Kail Panjang Sejengkal


Kail Panjang Sejengkal

 Macam best jer bunyinya kan…hmmm apa kaitannya lak kail ngan cerita yang aku nk story nie… hehe…klu sebut kail tentu korang akan teringat ngan xtvt mancing kan… ye betull…


ingin aku ceritakan tentang pengalaman aku dlm xtvt ini…ada satu trip yg telah aku adakan pada bln Sept. 2013 akan menjadi sejarah permulaan aku dlm arena pemancingan nie.aku ingin berkongsi pengalaman aku untuk tatapan pembaca sekelian...harap korang terhibur yer… in shaa allah…

Aku cadangkan pada kawan2 aku untuk menduga peraian Port dickson,N9. lagipun banyak spot dan lubuk2 yang best kt PD nie.. "selama ini kita selalu gie belah2 pantai timur...kali nie kita main kt selat lak"kata mus...kawan baik aku...ia di sambut baik oleh sahabat aku lagi sorang Salim.bila dah semuanyer setuju apalagi tugas mencari tekong  yg berkaliber berjalan la...kali ini kami akan memancing dengan kaedah light jig.kebetulan masa tu aku ada terbaca majalah pancing dan terpandang artikel tekong jigging.. ada lak tekong kt area PD..pucuk di cipta ulam mendatang kata aku...jadi aku pun call la tekong nie...Apek nama timangannya...Terus booking tarikh yang sesuai...  Bg aku apek adalah antara tekong yang terbaik yg penah aku jumpa..siap bagtau apa gewang yang killer atau jig yg sesuai kt PD nie.jadi aku bagtau ngan kwn2...semuanya mcm terkezut dan teruja...pastu, dah setkan tarikh,bole la nak apply cuti sbb kali nie aku gie mancing masa hari khamis... x penah aku g mancing waktu bekerja... biasanya hari minggu jer aku g...tapi sebenarnya untuk xtvt mancing nie faktor air laut itu penting utk g mancing...jadi seelok eloknya tanyalah pada yang lebih pakar tentang keadaan air camana...lain tempat, lain caranya dan keadaan air yang sesuai nk mancing.klu tidak... handau jer...bak kata org melaka la...huhu

hari yang di tunggu tunggu dah tiba...mus jemput aku dan salim di seremban...kami gie satu kete ke PD. perjalanan x jauh...dlm setengah jam dah smpi di jeti Batu7, PD... smpi2 jer tekong dah ready dkt bot fiber utk kami beraksi.kami pun punggah la barang2 yang nk dibawa masuk kt dalam bot..selepas semuanya selesai...mus gie tapaukan makanan untuk bekalan atas bot nnt. Menurut kata Apek, kt PD ni kita main light jig ajer... pakai jig 100g ke bawah. masa kami gie masa tue kebetulan tengah musim talang... jadi dier minta kite standby gewang yg killer2 jugak... kami memang dah standby awal2 lg.so xder masalah.Dlm kul 8pg kami pun gerak ke lubuk pertama.

Sampai kt lubuk pertama, air yang sgt tenang.mcm air kt dlm dulang... ini satu petanda baik... jadi xtvt pun bermula la... dlm setengah jam xder sentapan dari penghuni dasar. Apek ajak beralih tempat... kami ikut jer arahan. lubuk kedua pun begitu juga...tiada sentapan...baru 15minit  kena tukar tempat... aku yang sebelum ini x penah mancing yg camnie punya stail rasa berkata kata juga..napa x tunggu sejam dua...rupa rupanya mancing kaedah jigging nie berhanyut...jadi kena selalu pindah..oh maafkan hamba...hamba budak baru belajar....

Jam kt tangan dah tunjuk kul 11pg.. belum ada sentapan lagi...tiba2 mesin twin power Apek yg duduk kt belah belakang tu berdesing....fuh ganas giler...dlm hati mcm tenggiri jer...bergasak dlm 15minit penghuni dasar menyerah kalah...sekali barracuda la...dlm 8kilo... tapi masa nk tangguk,bole lak dier terlucut...hmmm berputih mata la. selepas pada terlucut itulah maka bermulalah episod talang...air yang tenang tiba tiba ada boiling yg besar...anak ikan kena kejar ngan ikan yang lebih besar... nie kerja Talang! kata Apek..bila dengar talang dah sampai apalagi masing2 ubah taktik la...pakai gewang..hmmm sekejab ajer kan...x smpi 5 minit berdesing mesin masing2 dikerjakan talang... macam dah lapar sgt talang nie. masa nie la kemampuan aku dan kwn2 aku serta peralatan mancing kami di duga. aku org yang pertama menaikkan talang seberat 4 kilo..pastu giliran apek lak...x lama pastu salim lak merasa penangan talang...x penah lagi aku memancing kt laut dgn begitu galak sekali ikan menyambar gewang...kali nie dier bagi betul2 kaw2 punya...sampaikan joran Zen Zagan PE 0.8-1.5 patah di gasak oleh talang...tak kurang jugak yang lucut...putus mainline...mesin aku abis tali di larikan talang... dashyat sungguh la...gewang yang aku sedekah ajer dah 2 gewang...tapi berbaloi...sungguh berpuashati...pastu aku amik kesempatan untuk tempoh bertenang dulu...lunch time...

kami pun amik masa untuk rehat dulu...nak meredakan keadaan dulu...menurut kata Apek, trip kali nie memang tgh musim talang...memandangkan nie trip yg pertama kt PD dier ajak main talang ajer... itu adalah salam perkenalan utk pemancing yang baru katanya...kami pun ikutkan ajer...kami pun memang terasa teruja sbb x penah kena camnie punya pukulan...pasnie sah la tiap2 bulan kena turun PD...bisik hati aku....


Dah abis lunch,xtvt sambung lagi...memang betul la kata apek, tengah musim talang menggila...aku yg dari tadi rehat lama terus lontarkan gewang.Gewang yang baru jatuh ke air terus disambarnya...mengelabah sekejab aku...layan dlm 10 minit naik talang anggaran 5kilo. Alhamdulillah...mus yang dari tadi main jig menjerit jignyer di sambar kuat oleh penghuni dasar...layan pun layan...tahan punya tahan...sekali ebek naik...Alhamdulillah... puas hati mus ngan tangkapan dier...lepas itu episod talang bersambung lagi..silih berganti menaikkan talang sampai la kul 5 petang... aku dah x larat lagi mencadangkan agar kita balik ke darat memandangkan tong ikan dah x muat lagi...semua setuju...sedang apek nak start enjin botnya tiba2 boiling muncul betul2 dekat ngan bot...apalagi tangan masing masing secara automatik terus mencapai joran terus melontarkan gewang.... sempat lagi tue...last call..double hook...aku ngan mus....haha...fuh... memang terbaik la...dapat tarik jer ikan kedlm bot, apek terus memecut terus ke jeti sbb ada ikan2 yg kami tangkap dah x muat nk masuk kedlm tong sbb tong dah pecah...kah kah kah...dah melimpah...

Sampai kt jeti...kami memunggah barang2...org2 yang ada kt jeti pun menolong kami...sungguh freindly...aku sangat suka...dah abis punggah barang... kami pun gie la kedai makan utk membasahkan tekak..sambil borak2 kosong tu...sempat jugak tny apek next trip nk booking bila...hehe...so dlm kul 8mlm kami pun balik dengan hati yang gembira syukur alhamdulillah...

betul la kata org tua2...kalau kail panjang sejengkal,lautan dalam jangan diduga...memang kami akui byk lg yg kami kena perbaiki terutama peralatan memancing...kena beli yg lebih berkualiti tinggi terutamanya reel...klu kite minat dgn kaedah jigging,kena cari reel model PG (Power Gear).main line 60lb minimum...perambut pakai 80lb selamat sket..baik dari reel hinggalah kepada eksesori.semua kena beli yang berkualiti tinggi supaya kita tidak berputih mata nanti. Selain pada itu faktor kesihatan pun kena ambil berat jugak... sebelum pegie memancing kt laut ke,sungai ke,elok la bwk lotion sunblock supaya kulit yg terdedah kt panas matahari x terbakar dgn teruk...aku pun mencadangkan jugak  makan vita C dan vita E...dari brand Shaklee.Ia bagus bagi kite tenaga dan menguat sistem imiun badan juga...serta bagus untuk kulit kita jugak tue...cepat cover kulit terbakar. Mancing,..mancing jugak... kesihatan jgn dilupa...okay kawan kawan...nie ada sedikit gambar2 kenangan untuk trip yg aku gie tue..harap korang gembira dengan  racun aku nie...hehe... selamat membaca dan sampai kita jumpa lagi di masa akan dtg... in shaa allah
Aassalamualaikum
------------------------------------------------------
Jom Sihat dan Berjaya, sertai kami
Bagaimana ingin menjadi ahli?

Berminat untuk mencuba vitamin terbaik di Malaysia ini
Sila hubungi saya segera :

Perunding Vitamin Anda : Noraziah Ibrahim
Pengedar Sah Shaklee Kawasan Melaka / Seremban / K.Lumpur / Cyberjaya / Putrajaya & Penghantaran Seluruh Malaysia
Shaklee ID [ No : 1066417 ]
Contact No : 010-2202578
Email : Aixiashoppe@gmail.com
FB : https://www.facebook.com/aixiashoppe

Saya merupakan Pengedar Sah Shaklee dengan ID 1066417 . Anda boleh dapatkan produk Shakle dari saya

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Facebook Themes